Onderhoud en herstellingen van uw mobiliteitshulpmiddel
Uw mobiliteitshulpmiddel kan na een tijd onderhoud of herstellingen nodig hebben. De Vlaamse sociale bescherming zal hiervan een vast deel van de kosten op zich nemen. Bij een gehuurd mobiliteitshulpmiddel zijn deze kosten inbegrepen in de huurprijs.
- Uw mobiliteitshulpmiddel kan na een tijd onderhoud of herstellingen nodig hebben. Merkt u dat op, contacteer dan een verstrekker van uw keuze.
- Koopt u een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen.
- Huurt u een mobiliteitshulpmiddel, dan is het onderhoud inbegrepen in de huurprijs die de Vlaamse sociale bescherming voor u betaalt. Uw verstrekker mag u hier dus geen kosten voor aanrekenen.
- Misschien heeft u uw hulpmiddel al zo lang dat u het kan hernieuwen door een nieuw mobiliteitshulpmiddel.
Een vast bedrag voor onderhoud van gekochte hulpmiddelen
Koopt u een rolstoel, scooter of drie- of vierwielfiets, dan zal de Vlaamse sociale bescherming een vast deel van de kosten voor onderhoud en herstellingen op zich nemen. U krijgt hiervoor een budget toegekend (ook wel "forfait" of "teller" genoemd). Hoeveel dat bedrag is, is afhankelijk van het mobiliteitshulpmiddel en uw medische toestand. Doorgaans volstaat dit voor de gangbare onderhoudsbeurten en herstellingen.
Voor de rolstoelen bedraagt het basisforfait 150 euro en voor scooters 250 euro.
- Afhankelijk van uw medische toestand of het gekozen hulpmiddel kan dat forfait uitbreiden naar 40% van de totale tussenkomst of tegemoetkoming die de Vlaamse sociale bescherming voor uw hulpmiddel betaald heeft bij de aankoop.
- Voor specialere of op maat gemaakte hulpmiddelen kan een apart bedrag toegekend worden voor onderhoud en herstellingen.
Hoe een tussenkomst krijgen voor de onderhoud en herstellingskosten?
Bij de aanvraag van uw mobiliteitshulpmiddel, vult uw verstrekker samen met u een aanvraagformulier in. Daarin wordt ook het forfait of budget aangevraagd voor onderhoud en herstellingen dat past bij het aangevraagde mobiliteitshulpmiddel en uw medische situatie. U krijgt van uw zorgkas een brief met de beslissing over uw aanvraag. Daarin staat ook welk bedrag beschikbaar is voor onderhoud en herstellingen.
Is er een onderhoud of herstelling nodig aan uw hulpmiddel, dan zal uw verstrekker voor u eerst een offerte opmaken. Als u akkoord gaat met deze offerte, zal uw verstrekker dit rechtstreeks aanrekenen bij uw zorgkas die dit voor u zal uitbetalen tot uw forfait of budget opgebruikt is. Daarna betaalt u zelf de onderhouds- of herstellingskosten.
Nadat uw budget opgebruikt is, kan de verstrekker van uw hulpmiddel één keer een extra bedrag of forfait voor herstellingen aanvragen. Het moet dan wel gaan om een uitzonderlijk defect waarbij de herstelling noodzakelijk is om het hulpmiddel te laten functioneren.
Na een welbepaalde periode kan u uw oude mobiliteitshulpmiddel laten hernieuwen. In uitzonderlijke gevallen kan u uw hulpmiddel ook vroeger laten hernieuwen, bv. als er iets is stukgegaan waardoor het hulpmiddel niet langer bruikbaar is, dit gebrek niet hersteld kan worden en het niet ontstaan is door "oneigenlijk gebruik" van het mobiliteitshulpmiddel.
Inbegrepen bij verhuur
Huurt u een mobiliteitshulpmiddel, dan zijn de kosten voor onderhoud en herstellingen inbegrepen in het huurforfait dat de Vlaamse sociale bescherming aan uw verstrekker betaalt. Uw verstrekker mag u dat onderhoud dus niet aanrekenen.
Merkt u dat uw mobiliteitshulpmiddel onderhoud of herstelling nodig heeft, contacteer dan de verstrekker van wie u het huurt. In principe moet deze het onderhoud of de herstelling van een rolstoel binnen de vijf werkdagen na uw vraag (tenzij die vraag onredelijk is) uitvoeren. Is daar discussie over, dan kan uw zorgkas bemiddelen.
Kan het onderhoud of herstel niet onmiddellijk uitgevoerd worden, dan moet uw verstrekker u een adequate vervangrolstoel ter beschikking stellen.