Zorgaanbod
Kwaliteit

Opleiding over de transparante sectorspecifieke boekhouding in de residentiële ouderenzorg

Vanaf 2026 zijn alle woonzorgcentra in Vlaanderen verplicht om hun boekhouding over boekjaar 2025 te rapporteren in een daarvoor ontwikkeld sjabloon. Door deel te nemen aan het opleidingstraject bent u als voorziening beter voorbereid op de aankomende verplichting én zal u geïnformeerd worden over wijzigingen die u kan aanbrengen aan uw huidig boekhoudsysteem zodat uw boekhoudsysteem de invoer van het rapporteringssjabloon kan ondersteunen.

Banner opleidingstraject transparante boekhouding

Wat?

De transparante sectorspecifieke boekhouding reikt een methodiek aan om alle kosten en opbrengsten van een woonzorgcentrum, in voorkomend geval met bijbehorend (oriënterend) centrum voor kortverblijf, te rapporteren in een hiertoe ontwikkeld sjabloon. 


Hieronder kan u het sjabloon en enkele uitgewerkte voorbeelden terugvinden:


•    Sjabloon zachte uitrol 2023 (gewijzigd op 16/11/2024)xls bestand12.1mb


•    Sjabloon met uitgewerkt voorbeeldxls bestand12.0mb
 

Hoe?

Om u doorheen de 5 te doorlopen stappen van het sjabloon te loodsen, kunt u een beroep doen op:

•    een handleiding over het sjabloonpdf bestand2.4mb

•    online video's

Opgelet! Niet alle video's of stappen in de handleiding zijn voor elk woonzorgcentrum van toepassing. Om u daarin te begeleiden heeft het Departement Zorg per video aangegeven voor welk type van voorziening de video relevant is.

•    een e-learning module met wijzigingen die aan het sjabloon en de methodiek zijn doorgevoerd na de piloot

•    veelgestelde vragen of FAQpdf bestand485.8kb

•    een handleiding over het e-loketpdf bestand537.7kb

Ondersteuning

Om woonzorgcentra optimaal te ondersteunen bij het invullen van het sjabloon, organiseertde het Departement Zorg in samenwerking met Möbius digitale vragensessies.

  • Er wordt een plenaire kickoff sessie voorzien op vrijdag 25 april van 10u tot 11u (link uitnodiging), deze wordt ook opgenomen en ter beschikking gesteld.
  • Van mei tot september organiseren we individuele, open vragensessies. Voorzieningen kunnen tijdens deze sessies vrij inbellen om hun individuele vragen 1-op-1 te bespreken met het projectteam. Er wordt hiervoor een uitnodiging per mail verstuurd.
  • Plan je liever een digitaal overleg op afspraak in met iemand van het projectteam? Hiervoor voorzien we tijdens diezelfde periode ook meerdere momenten. Een inschrijvingslink zal nog ter beschikking worden gesteld.
     

Wanneer?

Van eind april tot eind september 2025 kan u zelf aan de slag gaan met het rapporteringssjabloon. Alle voorzieningen krijgen de mogelijkheid om vrijwillig hun sjabloon voor boekjaar 2024 in te dienen als onderdeel van de zachte uitrol. 

Wie?

Dit opleidingstraject richt zich tot medewerkers van woonzorgcentra die (mede)verantwoordelijk zijn voor het invullen van het rapporteringssjabloon zoals boekhouders, controllers, medewerkers personeelsdienst,... en die zich willen informeren over het opleidingstraject.


Bent u diegene die zal deelnemen aan het opleidingstraject voor uw organisatie? Vergeet dan zeker niet om uw contactgegevens door te geven. Dit doet u eenvoudig door in het e-loket een contactpersoon toe te voegen voor het thema 'FinWeerbaarheid'. De contactpersonen die u doorgeeft via het e-loket zullen geïnformeerd worden en een uitnodiging ontvangen wanneer er sessies worden georganiseerd. Uiteraard kan u de uitnodigingen voor de sessies (vb. de vragensessies tijdens het opleidingstraject) nadien nog doorsturen naar andere personen binnen of buiten uw organisatie (vb. externe boekhouders).
 

Getuigenis opleidingstraject

Tijdens het opleidings in het najaar van 2024 konden woonzorgcentra op vrijwillige basis kennismaken met het rapporteringssjabloon, om zich op die manier voor te bereiden op de aankomende rapporteringsverplichting. 
In deze video deelt een van de deelnemers haar ervaringen tijdens dit opleidingstraject. 

Extra informatie

Hieronder kan u onze nieuwsbrieven met concrete informatie terugvinden:


-    Nieuwsbrief 1: 10/03/2025
-    Nieuwsbrief 2: 31/03/2025


Meer informatie over het project staat ook op de algemene webpagina.

 

Contact

Hebt u na het raadplegen van de handleiding en het bekijken van de video's nog dringende vragen die niet kunnen wachten tot de vragensessie?

Neem dan contact op met boekhouding.ouderenzorg@vlaanderen.be

Sector(en)
Residentiële ouderenzorg