Vlaamse Sociale Bescherming

Correcties van facturatie door de zorgvoorziening

Geweigerde prestaties

Geweigerde prestaties door VSB moeten niet gecrediteerd worden. Prestaties kunnen geweigerd worden omdat ze onterecht werden aangerekend (vb. een prestatie die onterecht werd gefactureerd) of omdat een verkeerd bedrag voor de prestatie werd aangerekend. Omdat voor VSB prestaties (i.p.v. periodes) worden gefactureerd, zal in beide gevallen deze “prestatie” worden geweigerd. Deze prestatie bestaat dan als het ware niet meer in de VSB-bestanden, waardoor deze ook niet gecrediteerd kan worden. In het geval van een onterechte aanrekening van een prestatie is dus geen actie van de zorgvoorziening vereist. In het geval de prestatie werd geweigerd omdat er een verkeerd bedrag werd aangerekend, moet de zorgvoorziening in een (volgend) facturatiebestand deze prestatie aan het correcte bedrag factureren als een “nieuwe factuur”.

Deze werkwijze wijkt af van de methodologie die voor het RIZIV geldt. Immers, voor het RIZIV werd een hospitalisatieperiode als één te factureren prestatie beschouwd. Als er zich een probleem stelt op één verpleegdag is een creditnota voor deze periode nodig met nadien een correcte facturatie van deze prestatie.

Aanvaarde prestaties

Een creditnota is dus alleen nodig als de zorgvoorziening een eerder aanvaarde prestatie wil corrigeren. Een creditnota moet altijd het volledige bedrag van de originele prestatie crediteren en dit met respect voor het eventueel gewijzigde laatst gekende persoonlijk aandeel. (Dat betekent dat het gecrediteerde persoonlijk aandeel anders kan zijn dan het origineel gefactureerde.) Dit impliceert dat alle records van het recordtype 30, voor de te crediteren prestaties, altijd samen moeten gecrediteerd worden.

Creditnota’s moeten altijd in een afzonderlijke factuur verstuurd worden. De creditnota factuur mag dus enkel de creditnota bevatten en geen andere prestaties. Teneinde de correcte verwerking van de verschillende zendingen te garanderen, moeten de creditnota en de corrigerende factuur telkens na aanvaarding van de desbetreffende zending, via een volgende zending worden verstuurd. In de zending met de creditnota en de zending met corrigerende factuur wordt telkens naar de (het) voorgaande factuur(nummer) verwezen.

Een creditnota en zending met corrigerende factuur mogen in dezelfde maand verzonden worden als een andere zending met factuur.

In de facturatie VSB worden alleen de types facturering “originele factuur” (type 0) en “creditnota” (type 3) gebruikt. Een eerder verworpen factuur die opnieuw wordt ingediend wordt daarom als een “originele factuur” (type 0) beschouwd.

Nuttige linken

Facturatie in VSB

Voor geleverde prestaties vanaf de datum van inkanteling in VSB ontvangen de zorgvoorzieningen een tegemoetkoming van de zorgkassen. Zij moeten vanaf die datum de prestaties factureren aan de zorgkassen.

Sectorspecifieke instructies VSB

Informatie over: financiering van de sector (prijzen, prijsberekening, personeelsoverzichten,...), instructies voor aanvragen tot tegemoetkoming en facturatie in VSB (handleidingen, facturatie-instructies,...), revalidatieovereenkomsten.

Sectoroverkoepelende instructies VSB

Deze informatie is geldig voor meerdere (of alle) zorgvoorzieningen die tegemoetkoming ontvangen via VSB.

Sector(en)
Eerste lijn
Geestelijke Gezondheidszorg
Revalidatie
Ziekenhuizen