Lessons learned na een eerste pilootfase met Alivia - 16/10/2024
In Antwerpen en West-Vlaanderen hebben zorgteams eerste ervaringen opgedaan met Alivia. Wat hebben we geleerd en wat staat er op stapel voor Alivia? Afdelingshoofd Tom De Boeck en teamverantwoordelijke Thomas Boeckx van het Departement Zorg maken de evaluatie.
Wat was ook weer de bedoeling van de eerste piloten met Alivia?
Tom: “In twee pilootregio’s wilden we een eerste basisversie van Alivia uittesten met de basisfuncties om een digitale zorgplanning op te stellen, een zorgteam te laten samenwerken en personen met een zorgnood en hun mantelzorgers te betrekken. Die basisversie wilden we uittesten in reële zorgsituaties en op kleine schaal: in Antwerpen en West-Vlaanderen hebben we met de hulp van lokale zorgprofessionals 43 personen met een zorgnood en 213 zorgprofessionals kunnen overtuigen om een aantal maanden met Alivia te werken.”
Thomas: “In die piloten wilden we inzicht krijgen op twee niveaus. Eerste op een technisch niveau: werkt Alivia, is het gebruiksvriendelijk en welke functies zijn er nog nodig? Tegelijk wilden we ook al een eerste keer bestuderen hoe doelgericht werken in een zorgteam in de praktijk functioneert.”
Wat liep er alvast goed in die piloten?
Thomas: “We zien dat er al veel enthousiasme en gedragenheid is rond dat concept van doelgerichte zorg. Het is ook duidelijk een meerwaarde voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood om via levensdoelen de eigen zorg richting te geven en voor de mantelzorger om te kunnen bijdragen aan dat zorgplan en het overzicht te krijgen. Je merk dta in zo’n piloot er een dynamiek ontstaat in de zorgteams die heel waardevol is.”
Welke knelpunten zijn opgedoken?
Thomas: “Technisch bleken loginproblemen de grootste hindernis. Toegangen regelen binnen zorgorganisaties liep soms moeilijk. Voor personen met een zorgnood is er soms een digitale drempel. Organisatorisch is belangrijk om het volledige zorgteam mee te hebben in het zorgplan en dat is niet evident. Niet iedereen wil of kan er tijd voor maken. Hiervoor is natuurlijk ook meer nodig dan een ondersteunende tool Alivia. Het is voor mensen ook niet altijd gemakkelijk te benoemen wat ze belangrijk vinden of wat hen energie geeft. Dat zijn grote vragen.”
Wat is nu de volgende stap voor Alivia?
Tom: “We hebben veel bruikbare feedback gekregen over bijvoorbeeld hoe we informatie overzichtelijker kunnen weergeven. Er zijn ook veel ideeën gekomen over extra functies in Alivia, zoals een agenda en een notificatiesysteem. We zijn al bezig om die extra functies te ontwikkelen. De komende maanden gaan we verder aan Alivia bouwen om een betere en uitgebreidere versie te maken. Die zullen we opnieuw uittesten in een nieuwe piloot in het voorjaar van 2025. We denken om die te doen in woonzorgcentra. Zo zien we meteen ook welke rol Alivia kan spelen in de organisatie en coördinatie van de zorg in die zorgomgeving.”