Richtlijnen en formulieren schuldbemiddeling
Webapplicatie schuldbemiddeling
Een instelling voor schuldbemiddeling moet jaarlijks tegen uiterlijk 31 maart een verslag over het voorbije werkingsjaar indienen. Het inhoudelijke verslag moet de gegevens van de medewerkers bevatten, inclusief hun diploma’s en ofwel het getuigschrift van de basisopleiding schuldbemiddeling, ofwel een attest dat aantoont dat zij minstens 3 jaar ervaring hebben in financiële hulp. Sinds 2018 moeten de gegevens geregistreerd worden in een webapplicatie.
De medewerkersgegevens (toestand op 31 december 2024) moeten worden geregistreerd tegen uiterlijk 31 maart 2025. Via de webapplicatie krijgen alle gebruikers een uitnodiging om hun gegevens in te geven.
• Ga naar de webapplicatie schuldbemiddeling.
• Handleiding voor de webapplicatie schuldbemiddeling.
Met vragen kunt u terecht bij de afdeling Eerste Lijn en Gespecialiseerde Zorg, team Welzijnswerk (welzijnswerk@vlaanderen.be).
Basisregistratie van een erkende instelling voor schuldbemiddeling
Elke erkende instelling voor schuldbemiddeling moet jaarlijks tegen uiterlijk 31 maart een basisregistratie van het aantal dossiers indienen bij SAM, het Steunpunt Mens en Samenleving. SAM vzw bezorgt de instellingen daarvoor een uitnodiging.
U kunt SAM vzw contacteren als er problemen of vragen zijn rond de basisregistratie.
Uitgebreide registratie van een erkende instelling voor schuldbemiddeling
Minstens vijfjaarlijks organiseert SAM, het Steunpunt Mens en Samenleving, een uitgebreide registratie. SAM vzw staat in voor de organisatie van de uitgebreide registratie, ontvangt de registratiegegevens van de erkende instellingen voor schuldbemiddeling, verwerkt en analyseert die gegevens en rapporteert daarover aan de afdeling Eerste Lijn en Gespecialiseerde Zorg.
U krijgt van SAM vzw een uitnodiging om de gegevens voor uw instelling te bezorgen. Ga daar stipt op in.
U kunt SAM vzw contacteren als er problemen of vragen zijn rond de uitgebreide registratie.
Subsidie samenwerkingsverband schuldbemiddeling
Om gesubsidieerd te kunnen worden, moet het erkende samenwerkingsverband van de instellingen voor schuldbemiddeling een subsidieaanvraag indienen. Die subsidieaanvraag is alleen ontvankelijk als:
- ze wordt ingediend volgens het vastgelegde modeldoc bestand61.2kb, zoals bepaald door de minister. Daarbij hoort ook een model van begrotingxls bestand51.2kb.
- het CAW dat deel uitmaakt van het samenwerkingsverband, het budgethouderschap opneemt. Als het CAW dat niet doet, dan duidt de stuurgroep van het samenwerkingsverband een andere organisatie met rechtspersoonlijkheid aan om de rol van budgethouder op te nemen.
De subsidie-aanvraag met begroting voor het werkjaar X+1 moet ten laatste op 31/10/X bezorgd worden aan de afdeling Eerste Lijn en Gespecialiseerde Zorg op het e-mailadres samenwerkingsverbanden.schuldbemiddeling.zorg@vlaanderen.be.
Daarnaast moet elk samenwerkingsverband van erkende instellingen voor schuldbemiddeling jaarlijks tegen uiterlijk 1 mei (X+1) een inhoudelijk en financieel verslag indienen van het voorbije werkingsjaar (X). Voor het inhoudelijke verslag gebruikt u volgend model:
De financiële verantwoording wordt opgenomen in de resultatenrekening van het CAW dat budgethouder is. Dat wordt in het activiteitencentrum SHV (schuldhulpverlening) ingegeven.
- Sector(en)
- Welzijnsvoorzieningen